- Kloven

Eelt onder de voeten en op de hielen is een natuurlijk verschijnsel. Het beschermt de huid tegen invloeden van buitenaf. Veel mensen hebben last van overmatige eeltvorming en een droge huid, met hielkloven als gevolg. Hoe ontstaan ze, wat kunnen oorzaken zijn en wat kunt u zelf  doen?

Kloven

Hielkloven ontstaan vaak door overmatige eeltvorming in combinatie met een droge huid. Door een constante (verhoogde) druk op de hielen tijdens het lopen, kan het eelt barsten. Deze vaak verticale barstjes verkleuren soms wit en staan in sommige gevallen een beetje open. Dit kan zeer pijnlijk zijn, bloeden en zelfs gaan ontsteken.

Bij het krijgen van hielkloven spelen een aantal zaken vaak een grote rol: een staand beroep, overgewicht, het dragen van open schoenen en slippers, het negeren van een droge huid en overmatig eelt, een afwijkende voetstand, diabetes en ouderdom.

Verzorging en behandeling

Hielkloven kunnen soms pijnlijke en ernstige vormen aannemen en ondanks goede behandeling door een pedicure of uzelf steeds terugkomen. Een pedicure beschikt over speciale apparatuur om  kloven te behandelen en kan u daarnaast tips en adviezen geven om kloven zelf te verzorgen en  in de toekomst te voorkomen. Mochten ondanks een goede verzorging en behandeling, de kloven zo hardnekkig voort blijven bestaan, dan wordt u doorverwezen naar een podotherapeut. Hij/ zij kijkt o.a. naar de stand van uw voeten en gaat indien nodig corrigeren om zo de overmatige druk van de hielen weg te halen.

Wat kunt u zelf doen?

Allereerst is het belangrijk om alert te zijn op een droge huid en  veel eeltvorming rondom de hielen. Teveel eelt kunt u door een pedicure laten verwijderen. Smeer de hielen dagelijks goed in met een speciale klovencrème, verkrijgbaar bij uw pedicure of drogist. Als u dit enkele dagen volhoudt, voelen de hielen al snel weer zacht en soepel. Voor het dagelijks onderhoud kunt u daarna een speciale voetencrème met vijf of tien procent ureum gebruiken. Dit gaat de vorming van eelt en kloven tegen.

Goede hygiëne is van groot belang om te voorkomen dat kloven geïnfecteerd raken. Was voor en na het insmeren van de kloven uw handen daarom goed.

Het dragen van goed schoeisel is erg belangrijk. Eelt ontstaat door een teveel aan druk en schuiven ter bescherming van de huid. Zeker in de zomer, tijdens het dragen van sandalen of slippers, krijgen de voeten te weinig steun en bescherming. Dit vergroot de kans op eelt en droge hielen aanzienlijk. Door af te wisselen met een stevigere zomerschoen worden veel problemen voorkomen. Uw behandelaar kan u adviseren over het type schoeisel dat voor uw geschikt is.

Toch ontstoken?

Als de kloven erg diep zijn en bloeden, is de kans groot dat ze geïnfecteerd raken of besmet worden met een schimmelinfectie. U herkent een ontsteking aan gezwollen, pijnlijke en rode huid in en rondom de kloven. Deze gaan  eventueel gepaard  met vochtige wondjes en pus. In dat geval is het raadzaam een arts te raadplegen. Deze zal een passende behandeling afspreken, die kan bestaan uit een bacterie of schimmeldodend product. Voor diabetespatiënten is het van groot belang om bij wonden direct de behandelend podotherapeut of  huisarts te raadplegen, het liefst binnen 24 uur.