- Ingroeiende nagel

Ingegroeide nagel

Een ingegroeide nagel zorgt voor behoorlijk wat ellende. Staan en lopen op gewone schoenen lukt haast niet meer van de pijn. Vooral als je teen ook flink gaat ontsteken.

Oorzaak ingegroeide teennagel:

Soms loopt je teennagel een klap of een stoot op. Dat veroorzaakt een wondje en kan het begin zijn van een ontsteking. Zolang de nagel in de nagelwal groeit, gaat de ontsteking niet over. Belangrijkste oorzaak is te strak of te smal schoeisel en het verkeerd afknippen van je teennagels. Een ingegroeide nagel kan ook te maken hebben met je nagelvorm. Bolle teennagels hebben door hun kromming meer kans op ingroeien. Zweetvoeten verhogen de kans op ingroei doordat bacteriën de nagelwal week maken.

Wat zijn de gevolgen?

Ingegroeide teennagels zijn pijnlijk en gaan niet vanzelf over. Meestal heb je een ingegroeide nagel aan beide kanten van de grote teen. Maar het kan bij alle nagels voorkomen. Het begint met druk in de nagelplooi. Vaak groeit als reactie herstelweefsel aan, ook wel wild vlees genoemd. Rondom de nagel wordt het dan rood en pijnlijk en in de nagelplooi ontstaat eeltvorming. Deze fase wordt ook wel pseudo-ingegroeide nagel genoemd. Slecht passend schoeisel drukt de nagel steeds dieper in het nagelbed en verwondt het omliggende weefsel en de nagelriem. Als de nagelrand de huid binnendringt, heb je al gauw een ontsteking te pakken. Een ingegroeide teennagel kan hardnekkig zijn. Ook nadat de nagel is hersteld, blijft regelmatig controleren belangrijk.

Wat kun je doen aan een ingegroeide teennagel of dreigende ingroei?

Ingegroeide teennagels zijn geen pretje. Hoe eerder je het aanpakt, hoe beter. Bij de eerste pijnverschijnselen kun je het beste hulp inschakelen van een pedicure en niet mee blijven lopen. Hoe langer je doorloopt hoe groter de kans op een ingegroeide nagel en een ontsteking. Dit is, zeker als je op tijd hulp zoekt, in de meeste gevallen te voorkomen. Een onverzorgd wondje bij de nagel kan zo een infectie opleveren. Neem de tijd voor goede voetverzorging. Bij een matige ontsteking wordt het nageldeel verwijderd. Hierna verdwijnt de ontsteking meestal snel.

Nadat het probleem is verholpen wordt de druk op de nagel verminderd door de nagelrand op te hogen met een gaasje (copoline) onder de nagel. Eenvoudige maar in de meeste gevallen effectief. Zo krijgt de nagelwal rust.

Bij steeds terugkerende klachten kan het verstandig zijn een nagelbeugel te laten plaatsen door uw pedicure of podotherapeut.

Tips

• Je kunt ingegroeide nagels voorkomen door ze altijd recht en niet te kort af te knippen
  • Draag schoenen die goed passen om de druk op de voorvoet en vooral op je tenen te verminderen
  • Laat je voeten verzorgen door een erkende pedicure.
  • een op maat gemaakte nagelbeugel door podotherapeut of pedicure kan verlichting geven of preventief werken